Temagudstjenester, samtaleopplegg, opptak av taler og PODCASTER.

Vi er ulike, og det er forskjellige ting som treffer oss. Det er ulike taler som inspirerer oss, og vi trives med ulike former. Jeg kan like å sitte når jeg synger, mens du liker bedre å stå. For noen er det viktig med hva slags alterbilde som henger i kirken, mens andre ikke bryr seg. Noen vil ha det fritt, andre liker best de faste bønnene. Vi blomstrer i ulike omgivelser. I høst skal vi, i gudstjenester og podcaster, tegne opp noen ulike veier til Gud. Jesus er selvfølgelig alltid Veien med stor V, men livet med Gud kan gå langs forskjellige veier. I høst vil vi tegne opp noen ulike veier, så fint vi kan: Omsorgens vei, Sansenes vei, Tradisjonens vei, Enkelhetens vei, Handlingens vei, Følelsenes vei, Stillhetens vei, Tankens vei og Naturens vei. Vi kommer til å tegne opp ni ulike typer, og vi tror og håper at alle både kan kjenne seg igjen i noe av det, men enda viktigere: at vi kan forstå naboen vår litt bedre. Vi vil tale om disse veiene på ni søndager i høst, og til hver av disse søndagene og temaene blir det lagt ut en podcastepisode hvor Unni Westli og Jostein Ørum samtaler videre, om eksempler i Bibelen og kirkehistorien, om mennesker vi har møtt og andre innfall. I tillegg har vi laget et opplegg til bibelgruppene, som egner seg fint til å gå enda dypere i dette.

Vi er inspirert av boken «Sacred Pathways», av Gary Thomas. Herfra har vi også lånt tittelen: De hellige veiene. Skaff deg gjerne den og les.

Samtaleopplegg.
1-9 Sansenes vei

2-9 Enkelhetens vei

3-9 Omsorgens vei

4-9 Tradisjonens vei

5-9 Handlingens vei

6-9 Følelsenes vei

7-9 Stillhetens vei

8-9 Tankens vei

9-9 Naturens vei

Podcasten «Randsoner»:

Du skal ikke begjære din nestes vandring med Gud, og derfor snakker vi i høst om ulike veier å møte Gud langs. Og kanskje vi kan sitte igjen med to innsikter når alle de ni episodene er over: Vi forstår oss selv bedre. Vi forstår de andre bedre.

Høstens siste podcastepisode er ute.

Mange vil si: Jeg kjenner meg nærmere Gud når jeg er ute i det fri enn når jeg er i kirken. Man kaller naturen for en katedral, og ute i det fri er hjertet kanskje åpnere for det guddommelige. Man ser Gud i naturens detaljer. Som Salmenes bok sier det, kanskje skrevet en sen kveld under en stjernehimmel i Midtøsten: «Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingre, månen og stjernene som du har satt der, hva er da et menneske – at du husker på det, et menneskebarn – at du tar deg av det?»
I siste og niende episode av vår podcastsesong om De hellige veiene snakker Unni Westli og Jostein Ørum om Naturens vei. Bli med oss!

Du finner den på Spotify og andre steder der du kan finne podcaster.

Taleopptak fra gudstjenestene

12.09.21: Sansenes vei

19.09.21: Enkelhetens vei

03.10.21: Omsorgens vei (vi beklager at det er  svak lyd på denne lydfilen)